BDNR na Shakespearovskom festivale v Gdańsku
Začiatkom augusta 2018 sa dve zástupkyne BDNR Monika Tatarková, dramaturgička a Dagmar Tomková, vedúca ateliérov a propagácie, zúčastnili zahraničného pozorovateľského pobytu na prestížnom Shakespearovskom festivale v poľskom Gdańsku. Shakespearovský Festival v Gdańsku je jeden z najväčších a najznámejších festivalov v Európe. Zároveň ide o jeden z najväčších svetových festivalov venujúcich sa Shakespearovskej téme. Festival existuje od roku 1993, v súčasnosti ho organizuje Shakespearovské divadlo v Gdańsku a koná sa každý rok počas 10 dní na prelome júla a augusta. Vo svojom programe spája divadelné predstavenia, inožánrové umelecké podujatia, workshopy, stretnutia s divadelnými tvorcami/kyňami, semináre a iné sprievodné akcie. Shakespearovský festival sa v roku 2017 stal držiteľom ocenenia Laureát EFFE, ktorý udeľovala Európska festivalový asociácia. Zaradil sa tým medzi 26 najlepších umeleckých festivalov v Európe. Ocenenie Laureat EFFE a titul najlepší festival v Európe získal aj náš festival Bábkarská Bystrica. Napriek tematickej odlišnosti sme sa tak ocitli v jednej profesnej kategórii so Shakespearovským festivalom, ktorý sa považuje za jeden z najkvalitnejších vo svojom obore na svete. Na vzájomný kontakt a získanú profesnú príbuznosť sme nadviazali a zúčastnili sa po prvýkrát tejto pozoruhodnej prehliadky! Počas 3 festivalových dní sme sa mali možnosť zúčastniť 8 predstavení a performancií pre dospelých v meste Gdańsk a neďalekom Sopote, produkcie sa konali v 5 divadlách a v exteriérových priestoroch domovského divadla (označených ako Plenér).
Každá z produkcií mala svoje kvality v rámci oblasti, ktorú prezentovala. Najzaujímavejším pre nás bol práve programový prienik, ktorý zlúčil vysoko náročné, profesionálne produkcie renomovaných divadelných domov (napr. Theater Freiburg: Sen noci svätojánskej, Nemecko, Divadlo pod Palmovkou: Niečo za niečo, ČR) s alternatívnym programom mladých tvorcov/tvorkýň, ktorí/é sa často voľne inšpirovali Shakespearom alebo abstrahovali niektorú z jeho tém (napr. Teatr Bagatela: Hľadá sa Rómeo, PL). Úplne špecifická bola monodramatická symfónia vynikajúcej performerky Bei von Malchus (DE), ktorá autorsky aj interpretačne vystavala zábavné a inteligentné dielo o Shakespearovských kráľovnách Queens. Túto rôznorodú dramaturgiu dopĺňal ešte „divokejší“ OFF program, ktorého súčasťou boli odvážne performacie a študentské práce (pozoruhodné herecké nadanie preukázali študenti a študentky Kráľovskej akadémie dramatických umení z Veľkej Británie v predstavení Dvaja šľachtici z Verony).Pozorovateľský pobyt bol pre nás inšpiratívny na poli zaujímavej, viac či menej odvážnej shakesperovskej dramaturgie a svojskéhopoňatia organizácie festivalu. Zároveň v oblasti vizuálneho dizajnu, ktorý nám priniesol viaceré nápady v súvislosti s uvažovaním o nasledujúcom ročníku festivalu Bábkarská Bystrica TOUR .Za účasť na festivale ďakujeme Fondu na podporu umenia, ktorý projekt podporil z verejných zdrojov. Monika Tatarková.